Kampspeelvogel 2020

 


Scouts Genk-Centrum

Speelvogel

Kamp 2020


Editoriaal

Dag beste scoutsvrienden

Hier is ie dan, de speelvogel waar we het hele jaar al naar uitgekeken hebben, dé kampspeelvogel! We weten allemaal dat dit kamp iets of wat speciaal wordt maar we hebben er daarom niet minder zin in!

Verder in deze speelvogel zal u alle praktische info terugvinden voor het kamp, zoals belangrijke data, adressen, benodigdheden en hoe je je moet inschrijven. Lees dus alles goed door zodat jullie helemaal voorbereid kunnen vertrekken.

Bij vragen, mogen jullie ons altijd contacteren via info@scoutsgenkcentrum.be, de contactgegevens van de leiding vinden jullie ook op onze site.

We zien elkaar snel in Botassart!

Stevige linker

De groepsleiding
Rik Van de Heijning, Stef Broeckx, Siebe Blaauwendraad en Laura Lenaerts

Kampthema
Een kamp is natuurlijk niets zonder een fantastisch kampthema. Benieuwd wat het dit jaar is? 

Geen trapeze is te hoog, geen tovertruc is te moeilijk,
leeuwen en tijgers temmen is geen probleem,
acrobaten vliegen door de lucht en de clown doet iedereen lachen…
Jullie raden het al… Circus SGC is in het land!!

We bouwen de kampweide op tot een heus circusfestijn, koop dus snel jullie kaartjes zodat jullie op de eerste rij zitten (lees als: vergeet jullie niet op tijd in te schrijven). Benieuwd naar wat jullie leiding van plan is met dit leuke kampthema? Lees dan zeker jullie takartikels voor meer info!

Op kamp in tijden van Corona…

Toen we in mei groen licht kregen voor ons kamp, maakte ons enthousiasme al snel plaats voor een aantal problemen. Na lang vergaderen en een infosessie van Scouts&Gidsen Vlaanderen, hebben we toch een manier gevonden om het kamp zo normaal, maar vooral zo veilig, mogelijk te laten verlopen. Enkele grote aanpassingen (bubbels, kampdata, activiteiten…) moesten gemaakt worden maar ondertussen zijn wij helemaal voorbereid en hebben we zin in scoutskamp 2020 corona-editie!

Enkele belangrijke punten zullen hieronder besproken worden.

Bubbels
De grootste aanpassing was de onderverdeling in bubbels. Onze weide is gelukkig groot genoeg om toch allemaal samen op kamp te kunnen. De leden en leiding zullen echter in bubbels van max 50 personen verdeeld worden (let op: een tak zal nooit gesplitst worden). We houden zoveel mogelijk rekening met leeftijdsgroepen en proberen de verdeling optimaal te maken. Hoeveel bubbels we maken, zal van het aantal inschrijvingen afhangen. We zullen duidelijk onderscheid maken tussen de zones van elke bubbel en ervoor zorgen dat elke bubbel een eigen speelzone, slaapzone, toilet… heeft. Binnen de bubbel is contact toegestaan en moet er geen social distancing worden toegepast (wel extra aandacht voor hygiëne). Buiten de bubbel en indien contact tussen verschillende bubbels zullen de regels van social distancing toegepast worden (mondmaskers, 1,5 meter afstand…).

OPGELET: Wat heel belangrijk is, is dat bubbels niet gemixt worden. Stel dus dat uw zoon/dochter de week voor kamp op een ander kamp is geweest dan mag er pas na 7 dagen van bubbel gewisseld worden. Stel dus dat dit kamp tot woensdag duurde en zondag begint scoutskamp, dan mag het lid in die tussentijd geen andere bubbel vormen en liefst gewoon in zijn/haar thuisbubbel blijven. Als algemene regel wordt er gehanteerd dat er om de 7 dagen  van bubbel gewisseld mag worden, gelieve hier dus rekening mee te houden bij het plannen van verschillende zomerkampen.

Wie mag (niet) mee?
Goed nieuws, iedereen mag gewoon mee! Leden uit een risicogroep kunnen wel alleen mee mits toestemming van de huisarts.

LET OP: als je 5 dagen (of minder) voor kamp ziektesymptomen vertoont (eender welke symptomen), mag je helaas NIET mee. We willen jullie vragen hier goed op te letten want we willen de ziektekiemen natuurlijk zo veel mogelijk weghouden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de ouders.

Wie in de aanloop van het kamp ziekteverschijnselen vertoont en hierdoor niet meekan krijgt zijn inschrijvingsgeld terug. 

Korter kamp?
We hebben na lang puzzelen met data, beslist dat we het kamp voor de oudste leden zullen inkorten tot 8 dagen. Dit voornamelijk omdat enkele grote activiteiten zoals hike, niet kunnen doorgaan. Ook leek ons dit het beste ivm de verdeling in bubbels en om alles gedraaid te krijgen qua opbouw en afbraak. Voor de jongste leden blijft het kamp even lang maar is het kamp een week naar voor geschoven, wederom omdat het anders niet zou lukken qua opbouw en afbraak voor de leiding.

Hygiëne

Handen wassen is op kamp altijd al belangrijk om ziektes te voorkomen, dit jaar is dit nog meer de basisregel. We voorzien een grote hoeveelheid aan zeep en alcoholgel per bubbel zodat iedereen meermaals per dag de handen kan wassen. Indien er bepaalde voorwerpen gedeeld moeten worden door bubbels zullen deze altijd eerst ontsmet worden, ook hier hebben we de nodige producten al voor in huis.

Wat bij ziekte?

Als er een lid of leiding ziekteverschijnselen vertoont zullen we als voorzorgsmaatregel deze altijd in een ‘quarantainetent’ plaatsen. Deze kleden we natuurlijk zo kindvriendelijk mogelijk in en er zal altijd een leiding bijzijn zodat er niemand alleen moet zitten. 

Bij symptomen van COVID-19 zal het lid jammer genoeg naar huis moeten gaan. Bij twijfel contacteren we een lokale arts. Als een lid naar huis moet gaan, worden de ouders gecontacteerd. Het is verplicht dat een ouder het zieke lid komt ophalen. Eenmaal thuis zal het lid zich bij de huisdokter moeten laten testen. Het resultaat moet dan zo snel mogelijk aan de groepsleiding worden doorgegeven, bij een besmetting met Covid-19 moet spijtig genoeg heel de bubbel naar huis. Deze kans is gelukkig niet zo groot dus een reden tot paniek is er zeker niet! Als de test negatief is mag de rest van de bubbel op kamp blijven maar mag het zieke lid jammer genoeg niet terugkeren. 

Fourage

Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een grote groep enthousiaste oud-leiding die voor ons wil komen fourieren! Zij zullen het dit jaar ook wat anders moeten aanpakken, zo zullen ze nog meer dan anders hun handen ontsmetten voor het koken, groentjes snijden met wegwerphandschoenen en vooral altijd een mondmasker dragen tijden het koken. Ondanks deze maatregelen hebben ze al beloofd even lekker te koken als altijd!!

Alternatieve activiteiten

Om de veiligheid van alle leden te bewaren zijn er enkele maatregelen opgelegd die onze normale activiteiten verhinderen. Zo mogen we niet buiten het kampterrein overnachten en mogen leden nooit zonder leiding het kampterrein verlaten. Voor de oudste leden wil dit zeggen dat hun hike en 16/24-uren er heel anders zal uitzien. De leiding zal een waardig alternatief verzinnen waardoor er zeker genoeg te beleven valt op en naast de kampweide. Door deze regel zullen ook de totemopdrachten op een andere maar daarom niet minder uitdagende manier verlopen.

Infosessie ivm coronamaatregelen

Op zondag 5 juli om 20 uur organiseren we een online infosessie voor alle ouders die nog met vragen zitten over dit speciale kamp. We zullen kort overlopen hoe we alle maatregelen zullen toepassen en welke grote aanpassingen nodig zijn. Hierna kunnen alle ouders de nodige vragen stellen. De belangrijkste dingen die gezegd worden zullen we achteraf op onze site zetten voor de ouders die niet aanwezig konden zijn. 

Dit doen we via ‘Amazon Chime’, met de volgende link kan je in de sessie komen: https://chime.aws/1720755590. Via ‘Google Chrome’ werkt deze site het beste, als je via je gsm wil volgen moet je de app downloaden. Vergeet niet om het geluid van de site toe te staan zodat je ons hoort.

Iedereen is welkom op deze infosessie, maar om een overzicht te hebben van het aantal mensen dat komt vragen we om je in te schrijven via volgende link: https://forms.gle/2RYZtUHAdESRYKMH8, hier kan je ook al je vragen rond het kamp doorgeven.

 

Belangrijke data

Alle data zullen dit jaar wat anders zijn dan normaal. De leiding en jins vertrekken op 1 augustus naar Botassart. De oudste leden hun kamp begint al een dag later op 2 augustus en de jongste leden volgen op 3 augustus. Voor alle leden eindigt het kamp op zondag 9 augustus.

De data van de camion en houtcamion in- en uitladen liggen nog niet vast, zodra deze bevestigd worden delen we deze mee aan de givers, jins en leiding om alles coronaproof te verwerken. 

Een woordje uitleg hierover:

Voor het kamp

Zoals jullie weten is er veel voorbereidend werk aan een scoutskamp. Omdat vele handen licht werk maken en de leiding de voorafgaande weken al héél veel moet doen, schakelen wij voor de volgende taakjes graag de hulp in van de Verkenners en Gidsen:

  • Hout inladen: datum en uur worden binnenkort bekendgemaakt @Houtkot (Etienne Fabrylaan)
  • Materiaal inladen: datum en uur worden binnenkort bekendgemaakt @Crypte

Tijdens het kamp

  • Leiding en Jins vertrekken zaterdag 1 augustus in de ochtend naar Botassart.
  • Verkenners, Gidsen, Jongverkenners en Jonggidsen vertrekken zondag 2 augustus. Zij worden door de ouders gebracht, rond het carpoolen zijn er enkele regels:
    • Als ouder kan je in de auto:
      – Je eigen kinderen meenemen.
      – Als je eigen kinderen in de vakantie maar in één bubbel zaten, mogen er ook kinderen van diezelfde bubbel mee.
      – Behoren jouw kinderen tot twee of meerdere bubbels dan kunnen geen andere leden mee in de auto. 

    • Als ouder draag je sowieso een mondmasker wanneer je kinderen van een ander gezin vervoert.

    • Vervoer je als ouder een kind van 12 jaar of ouder van een ander gezin dan draagt dat kind ook een mondmasker.

De verdeling van de bubbels zal afhangen van het aantal inschrijvingen per tak. Hierdoor kunnen we nog niet zeggen wie om hoe laat gebracht moet worden. De inschrijvingen eindigen 10 juli, hierna plaatsen we de juiste uren in de speelvogel. 

  • Tijgerwouters, Berewouters en Wolven vertrekken maandag 3 augustus. Zij zullen ‘s ochtends met de bus vanuit Genk vertrekken.

bekijk zeker de nieuwsbrief welke jullie voorziet van de laatste informatie, details en richtlijnen (https://www.scoutsgenkcentrum.be/nieuwsbrief-kamp-2020/)

Voor alle leden eindigt het kamp op zondag 9 augustus. Gezien de corona-maatregelen zal er dit jaar helaas geen grote eindformatie zijn op het stadsplein. Bij het ophalen gelden dezelfde regels rond carpoolen als tijdens het brengen (zie hierboven). Wederom zal de verdeling van de bubbels afhangen van het aantal inschrijvingen per tak. Hierdoor kunnen we nog niet zeggen wie om hoe laat opgehaald moet worden. De inschrijvingen eindigen 10 juli, hierna plaatsen we de juiste uren in de speelvogel. 

Na het kamp:

  • Camion uitladen: datum en uur worden binnenkort bekendgemaakt (Gidsen en Verkenners)
  • Hout uitladen: datum en uur worden binnenkort bekendgemaakt (Gidsen en Verkenners)
  • Vanaf dinsdag 18 augustus is de leiding aan het opruimen in de Crypte. Je kan dan vanaf woensdag 19 augustus in de namiddag dan de verloren voorwerpen komen bewonderen, hopelijk ook terugvinden én mee naar huis nemen. Deze zullen hier liggen tot eind september, daarna schenken we ze aan Sint Vincentius.
  • Nieuw scoutsjaar: zondag 6 september van 14-17u aan de crypte!

Communicatie op Kamp:

Wilt u graag iets posten richting ons tentenkamp, dan doet u dat best op volgend adres:

Terrain 1 Scouts Genk-Centrum 
Naam Voornaam TAK
p/a Bernard Gourmont
Rue du Neumoulin 12
6833 Ucimont

 

Bij noodgevallen kan u ons op het kamp ook telefonisch bereiken op het nummer van de hoofdleider Rik Van de Heijning +32478/127388. We vragen uitdrukkelijk dit nummer enkel te gebruiken in uiterste noodgevallen!

Inpakken en wegwezen!

Wat neem je niet mee?

Op scoutskamp gaan betekent avontuur in de natuur, dit liefst voor de volle periode. Mogen we daarom vragen om géén elektronische apparaten, dolken, juwelen, gsm’s en andere kostbare voorwerpen mee te nemen. Het behoeft uiteraard ook geen verdere uitleg dat alcoholische dranken en drugs van eender welke aard niet toegelaten zijn. Persoonlijke voorwerpen zijn NIET verzekerd en zullen in geen geval vergoed worden bij schade en/of verlies. Verder vragen we ook om niet overdreven veel snoep mee te nemen. De fourage doet zijn uiterste best om voldoende en gezonde maaltijden te voorzien, dus een gigantische partij suikers met kleurstoffen is nergens voor nodig!

Denk eraan dat we alle soorten van weer kunnen verwachten in ons Belgenlandje, het kan dus zijn dat je gedurende het kamp niets meer gedroogd krijgt. Hou hier rekening mee.

Mogen we nog vragen aan de ouders van de jongste leden om de spullen van hun kinderen te merken? Uit ervaring weten we dat de kleintjes zelfs hun eigen schoenen en rugzak vaak niet herkennen, en dat het merendeel van de spullen in de verloren-voorwerpenberg de kleine maatjes zijn! Dit zal het gemakkelijker maken voor de kinderen en leiding om deze te herkennen. Vergeet ook niet al je spullen in één of twee stevige zakken te pakken die tegen een stootje kunnen! Label deze zak ook goed met de naam en tak van je lid zodat er zeker niks in de verkeerde bubbel belandt! Ook vragen we om geen verschillende dingen aan elkaar vast te binden (een veldbedje waaraan een bidon én rugzak hangen zijn namelijk moeilijk om te hanteren ).

Op kamp gaan we met zo’n slordige 270 man in de volle natuur zitten. Om deze in ere te houden als goede scouts, vragen we om enkel biologisch afbreekbare zeep mee te nemen. Alvast bedankt!

De oudste leden kunnen dit jaar jammer genoeg niet op een meerdaagse trektocht gaan, hierdoor is een grote hikerugzak niet nodig. Met een kleine dagrugzak waar hun bidons in kunnen komen ze zeker toe! 

Aan de oudste leden wordt ook gevraagd een eigen mondmasker mee te nemen voor als ze in contact zouden komen met externen.

Bezoekdag

Omwille van de maatregelen die ons zijn opgelegd, zal de bezoekdag dit jaar helaas niet kunnen doorgaan. We vinden dit allemaal heel erg jammer maar hopelijk kunnen we jullie volgend jaar weer allemaal ontvangen op onze weide!

 

INSCHRIJVINGEN

Algemene info

Het inschrijven voor het kamp gebeurt via de scoutssite waarbij u onmiddellijk moet betalen. Om je in te schrijven surf je gewoon naar www.scoutsgenkcentrum.be en klik je verder naar de pagina “Inschrijvingen kamp”.

 

Hierna kies je de tak waar je kind inzit. Voor de indeling van de kampbubbels is het belangrijk dat we weten hoeveel leden er van iedere tak zijn, dus duid zeker de juiste tak aan.

Het inschrijvingsgeld bedraagt 120 voor de jongste leden (wolfjes en wouters) en €120 voor de oudste leden (jonggivers en givers). Leiding en Jins dient men niet in te schrijven, dit gebeurt via een andere lijst. Dit jaar betalen dus alle leden dezelfde kampprijs.

Om te bevestigen duwt u op ‘In winkelmand’

Let op! Heeft u twee of meer kinderen bij onze scoutsgroep, dan voorzien wij een voordeliger tarief. Voor het tweede, derde, vierde (enz.) kind betaalt u €10 minder.

U gaat dan terug naar ‘Inschrijvingen Kamp’ en klikt dan op ‘Korting voor tweede, derde… kind van een gezin’.

U duidt dan aan of dit het eerste, tweede of derde kind is dat u inschrijft. Dit wordt automatisch in het winkelmandje verrekend. Let op, de inschrijvingen worden gecontroleerd. Valsspelen heeft dus geen zin!

Een zingzang voor je kind bestellen, zodat deze aan het kampvuur mee kan zingen, doe je op dezelfde manier als je inschrijven voor de BBQ. Een zingzang kost €15.

Denk eraan, je kan telkens één kind per keer inschrijven! Heb je meerdere kinderen, dan dien je dit proces meermaals te doorlopen!

Heb je alles? Super! Klik dan terug op de pagina ‘Inschrijvingen Kamp’ en klik verder op ‘winkelmand’. Hier krijg je een overzicht van alles waar je je voor hebt ingeschreven.

Als alles klopt, klik dan op ‘doorgaan naar afrekenen’

Vul de gegevens verder in en kies je betalingsmethode.

Opgelet, op je bankrekening zal je zien dat dit bedrag wordt overgeschreven naar “Woocommerce”, dit is de naam van de applicatie die we gebruiken, hier moet je je geen zorgen over maken.

Gelieve het lid voor 10/07 in te schrijven! Zo hebben wij een overzicht van het aantal leden dat mee op kamp komt!

Het is héél belangrijk dat je de individuele steekkaart van je lid goed invult of aanvult. https://www.scoutsgenkcentrum.be/individuele-steekkaart/ hier vind je alle info over hoe je dat doet. In de mail met de uitleg over de inschrijving vind je ook je lidnummer. Als je je lidnummer toch niet weet mag je dit aan de takleiding vragen, zij kunnen dit voor je opzoeken.

Indien u de inschrijvingen en betalingen uitvoert zoals hier beschreven, bespaart dat ons een enorme hoop werk. Wij zijn u dan ook zeer dankbaar daarvoor! Bedenk dat dit een kleine moeite is per persoon, en de zaken heel wat vergemakkelijkt voor de groepsleiding die een 600-tal betalingen moet verwerken.

Mocht deze online inschrijving voor iemand een groot probleem vormen, kan u contact opnemen met onze verantwoordelijke hiervoor, Laura Lenaerts (0479074872 of info@scoutsgenkcentrum.be). Denk ook hier aan de deadline van 10 juli!

Zingzang:

Ieder jaar wordt er een zangboekje gemaakt voor de leden met allerlei leuke liedjes erin, ook het kamplied zal hierin staan. Dit jaar werken we weer met een bestelling die u kan uitvoeren op onze website.  De prijs voor deze zingzang bedraagt 15 euro.

Tot slot:

Gezinnen die zich in een moeilijke financiële situatie bevinden, mogen altijd contact opnemen met Rik, dan bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

We staan erop dat alle leden het gehele kamp meegaan. Uitzonderingen hierop worden geval per geval bekeken. Gelieve hiervoor dan ook telefonisch contact op te nemen met de takleiding en met Rik. Nakomen zal dit kamp niet mogelijk zijn vanwege de opgelegde maatregelen.

bestelling

Milieu

Beste scoutsvrienden!

Met de milieumeesters van SGC hebben we enkele tips om ons kamp zo milieuvriendelijk voor te bereiden en om op kamp zo goed mogelijk één te zijn met de natuur! We gaan dit jaar voor een afvalarm kamp!

  1. Apart verpakte snoepjes en koeken zorgen voor een hele grote afvalberg! Neem een boterhammendoos mee naar de snoepjeswinkel en vul deze.
  2. Neem een stevige bidon mee voor je water. Moeder natuur is je eeuwig dankbaar dat je geen wegwerpflessen kocht en je water blijft langer fris!
  3. Koop één stevige regenjas die enkele jaren meekan i.p.v. meerdere wegwerpponcho’s
  4. Neem alléén biologisch afbreekbare zeep en shampoo mee
  5. Neem een herbruikbaar mondmasker mee en pimp het!
  6. Sorteer je afval altijd, zowel thuis als op kamp!
  7. Ga met de fiets je kampinkopen doen
  8. Gebruik een opwindbare zaklamp en niet eentje op batterijen
  9. Markeer al je spullen duidelijk! Misschien komt iedereen dit kamp wel thuis met alleen zijn eigen voorwerpen en moet er niet veel nieuw gekocht worden!
  10. In de kringloopwinkel vind je verrassend leuke kamptassen, bestek e.d., niet alles moet nieuw zijn!

Hopelijk creëren we zo samen een afvalarm kamp! Gebruik je scoutshart als je gaat winkelen, ecologisch hoeft niet duur te zijn.

Tot op kamp, de milieumeesters
Kaat, Thibeau & Piet

bestelling

Uitleendienst

Beste ouders

Scoutskamp is een fantastische beleving voor ieder kind, ongeacht in welke pandemie we ook beleven. Jammer genoeg kost zo een scoutskamp meer dan we soms denken. Een goede tas, beekschoenen, slaapzak, veldbedje, bidon… de kosten lopen al snel op. Niet ieder kind kan in een financieel even stabiele omgeving opgroeien en dus willen wij een handje toesteken bij zij die het nodig hebben.

Met ons comité hebben wij een voorraad aan veldbedjes en gamellen verzameld die we tijdens dit kamp gratis zullen uitlenen aan de gezinnen die hier nood aan hebben. Buiten veldbedjes zullen we ook enkele slaapzakken aanbieden, dit zijn er nog niet veel maar de gezinnen voor wie dit momenteel een grote investering is mogen ons zeker contacteren!

Als je als gezin een gamel, bedje of slaapzak van de scouts wil lenen tijdens het kamp dan mag je een mailtje sturen naar uitleendienst@scoutsgenkcentrum.be.

Ook bij de kampinschrijving zelf kunnen we tussenkomen om het bedrag te beperken zodat zeker ieder lid meekan op kamp!

Aarzel dus zeker niet om ons een mailtje te sturen
De uitleenmeesters

bestelling

BuitenDienst

Tijdens de coronaperiode heeft onze leidingsploeg niet stilgezeten! We hebben een ‘BuitenDienst’ opgericht om de Genkenaren een handje te helpen. In samenwerking met de stad en de Vincentiusvereniging hebben we zo vele taakjes vervuld, gaande van naar de groenteveiling in Sint-Katelijne-Waver gaan voor Vincentius tot de gezinnen die een laptop ontvingen van de stad ondersteunen.

Enkele media hebben onze verhalen opgepikt, een overzicht van hoe onze scoutsgroep in de media verschijnt is vanaf nu te zien via: https://www.scoutsgenkcentrum.be/sgc-in-de-media/

Stevige linker
De Buitendienst


Inhoud:

Wolfjes

Dag aller liefste wolfjes

Wat hebben we jullie gemist! Jammer genoeg is het jaar vroegtijdig gestopt door die ene stomme ziekte die heel het land even heeft plat gelegd! Hierdoor waren onze zondagen toch maar leeg. Maar vorige maand kregen wij goed nieuws van deze man

WE MOGEN TOCH NOG SAMEN MET AL DE WOLFJES OP KAMP VERTREKKEN !!

En ja hoor hier is hij dan EINDELIJK de aller leukste speelvogel van het jaar…. De KAMPSPEELVOGEL.

We gaan dit jaar naar… Bottasart van maandag 3/08 tot 9/08 maar dit zullen jullie waarschijnlijk al gelezen hebben in het editoriaal aan het begin van deze speelvogel. Daar staat de praktische informatie over de organisatie van het kamp en al de maatregelen die wij nemen rond corona. 

Zoals jullie al weten zal het kamp er dit jaar wat anders uit zien, zo gaan we in bubbels verdeeld worden en gaat er extra op de hygiëne maatregelen gelet worden. Maar niet getreurd… we gaan het minstens even leuk maken!!!

Natuurlijk weten de tweede jaar wolfjes wel al wat ze moeten verwachten van een wolfjeskamp maar voor de eerstejaars willen we het allemaal eens op een rijtje zetten :

Echte wolfjes slapen natuurlijk in een grote tent!

En maken grote kampvuurtjes waar rond wordt gezeten voor een

avond spel of om gezellig samen te zingen!

Echte wolfjes trekken ook de bossen in voor een stevige dagtocht

Op kamp zijn we ook nog eens met al onze vriendjes/vriendinnetjes !!!

Op kamp kunnen we ook ravotten met de leiding 😊

Verder mogen jullie je klaar maken voor uren lang vol plezier, zot veel spelletjes (misschien zelfs water spelletjes bij mooi weer) , de welbefaamde HUDO (wat zou dat toch zijn 😉 ) en een lekker frisse beek!

Nu maar wat moet er zeker mee in een wolfjes koffer hoor ik jullie al zeggen?

Hier een opsomming van wat jij zeker niet mag vergeten:

  • JE GOED HUMEUR !! Zolang je er zin in hebt om op kamp te vertrekken wordt het een geweldig kamp!
  • Je aller leukste knuffelbeer die je kan helpen als je mama of papa mist (want ja hoor ook de aller stoerste binken missen thuis soms maar dat is helemaal oké)
  • Briefjes krijgen is altijd leuk op kamp, laat je mama/papa/opa/oma/tante/nonkel/… een briefje in de koffer steken. Op deze manier houden we corona buiten ons kamp!
  • Verkleedkleren!!! Zoals jullie ook al ergens in deze speelvogel hebben kunnen lezen is het thema van dit kamp Circus.
  • Oude kleren (want wij als leiding weten dat op kamp zomaar kleren kunnen verdwijnen 😉 )
  • Bij mooi weer is het altijd leuk om een water gevecht te houden. Waterpistooltjes mogen niet ontbreken. Let er wel op dat deze wel eens stuk kunnen gaan in een spannend water gevecht.
  • Check zeker het lijstje in het editoraal voor alle andere spullen die jullie zeker niet mogen vergeten!

Natuurlijk weten wij als leiding ook dat het geen gemakkelijke of ideale perioden is om op kamp te vertrekken. Maar hopen toch zo veel mogelijk wolfjes te zien op kamp om ons scouts jaar als nog mooi af te sluiten. We begrijpen als u als ouder van een wolfje toch wat bedenkingen of vragen heeft over de werking rond corona of rond het kamp zelf. Aarzel niet om ons een berichtje te sturen/ te bellen. Wij zullen graag al deze vragen beantwoorden.

Bij deze willen we de gegevens van ons als leiding ook even geven

Anke Loos  : 0468221120

Sara Lismont  : 0475731993

Anne Nirta : 0486203977

Erin Bistranin : 0474115262

Claudia La Rosa : 0497552711

Ten slotte vragen wij om zeker een naam te schrijven op alle spullen van het wolfje. Ze herkennen hun eigen spullen niet altijd en dit maakt het voor ons veel gemakkelijker op het einde van het kamp!

Tot heel snel op een grote weide!

Dikke virtuele knuffel van jullie leiding xxx


Berewouters

Allerliefste berewouters

Na lang afwachten kunnen we officieel zeggen dat het kamp doorgaat. Wij kijken er alvast enorm naar uit om jullie terug te zien!!!

Om het allemaal vlotjes te laten verlopen, kan je zowel hier als in het editoriaal de nodige info vinden.

We gaan op kamp in Botassart (La Grande Prairie) van maandag 3/08 tot zondag 9/08. Voor de exacte info i.v.m. de inschrijvingen, het adres en de vertrekuren verwijs ik jullie door naar het editoriaal.

Het kamp zal er dit jaar een beetje anders uitzien dan de vorige jaren. Anders dan de vorige jaren zal er dit jaar GEEN bezoekdag plaatsvinden. Wij als leiding gaan er alles aandoen om jullie een warm onthaal te geven.

Jullie vertrekken maandag met de bus richting het kampterrein (meer info zie editoriaal). Jullie worden na het kamp NIET teruggebracht met de bus zoals de vorige jaren. Jullie ouders mogen je zondag komen ophalen op het kampterrein zelf (meer info zie editoriaal).

Nu vragen jullie je waarschijnlijk af wat het kampthema is?  

Het kampthema van dit jaar is … *trommelgeroffel* … C I R C U S !!!

Neem dus zeker ook verkleedkleren mee in dit thema, wees hier creatief in (jullie moeten zeker niets nieuws kopen).

Thema In het Circus | Mens&Maatschappij | Peuteractiviteitenweb
Purim Halloween Circus Clown Costumes Boys Kids Funny Clown ...

Hieronder een lijstje wat jullie kunnen verwachten wat we gaan doen dit jaar:

  • Het leren van een heleboel circustechnieken: van acrobatie tot clownerie 😊
  • Andere leuke spelletjes
  • Waterspelletjes
  • Kampvuuravonden
  • Chillen tijdens de platte rust
  • Liedjes zingen
  • Lekker eten
  • Een avontuurlijke dagtocht

Voor alle andere praktische informatie verwijs ik jullie door naar het editoriaal. Indien er nog vragen zijn mogen jullie ons altijd contacteren:

Tot op kamp!!!

Groetjes jullie leiding

Siebe, Tuur, Indra en Lize


Tijgerwouters

Dag dag dag dag tijgerwouters,

Zoooo lang geleden al!!

Ten eerste: Hebben jullie allemaal ons Paaskaartje ontvangen? We hebben er eentje naar iedere tijgerwouter gestuurd! Moest je het niet gekregen hebben, onze oprechte excuses hiervoor! Dan is er waarschijnlijk iets misgegaan met de verzending van je kaartje! We willen nog maar een keer zeggen dat we jullie echt hard missen! En vooral op zondagnamiddag <3

Ten tweede: We willen zeggen dat we zooooo blij zijn dat het kamp kan doorgaan!!!! Het gaat een rare maar ook unieke ervaring zijn!

Schrijf jullie zo snel mogelijk in voor het scoutskamp! We gaan er dit jaar een onvergetelijke editie van maken. Dan kunnen jullie allemaal tegen jullie kinderen zeggen later: ‘Amai, mama of papa had in 2020 een gek scoutskamp meegemaakt! Goh, was me dat een ervaring seg!! :-)’

Zoals jullie misschien zelf al gelezen hebben of gehoord van jullie ouders, gaan we ons moeten opsplitsen in bubbels. We gaan alleen met onze bubbel in contact mogen komen. Dit heeft natuurlijk ook veel voordelen: we krijgen een eigen HUDO, een eigen badplaatsje,… Wat een luxe, seg! 😉

Het thema van scoutskamp 2K20 isssssssssss ……..


C I R C U S

We gaan op kamp veel spellen doen rond dat thema dus neem de tofste CIRCUS-kleding mee op scoutskamp!

Hier een paar ideeën die eventueel als inspiratie kunnen dienen:

  • een clown
  • Een tijger
  • Een acrobaat
  • Een goochelaar

We kijken echt uit naar het scoutskamp en hopelijk zien we jullie ook allemaal terug… niet in Genk…. maar in Botassart!!

Tot snel lieverds xxx

Briekje, Zebje, Annetje & Naomitje

<3


Jonggidsen

Liefste jonggidsen,


Het is al weer een hele tijd geleden dat we elkaar gezien hebben. Ondanks deze minder leuke periode zijn wij, jullie liefste leiding, zich wel al vol op aan het voorbereiden op een fantastisch kamp.
Het kamp zal anders zijn dan normaal maar daarom zeker en vast niet minder fijn.
Meer info over de praktische dingen vinden jullie vooraan in de speelvogel, zie editoriaal.

Tijdens de afgelopen periode had jullie leiding enorm veel last van rare dromen, om jullie enkele voorbeelden te geven som ik enkele dromen op.
Zara droomde dat ze samen met Nore op een éénwieler door de crypte reed, terwijl Ruben dan weer had gedroomd dat hij Jits met een grote tijger door de stad had zien wandelen. Anouk haar droom was dan weer helemaal anders, zij dacht dat ze Sofie in de supermarkt had gezien terwijl ze met wel 10 sinaasappels aan het jongleren was. Terwijl Elien aan het leren was voor haar minst leuke vak droomde ze even weg, ze vertelde de andere leiding dat ze in deze dagdroom Quirine en Lucas verkleed als clown opblaasbare dieren had zien maken uit ballonnen. Cel had dan weer gedroomd dat alle jonggidsen samen een tik tok dans aan het doen waren met allemaal special effects.
Deze dromen hadden waarschijnlijk allemaal een betekenis en inderdaad, na even denken kwamen we tot de conclusie dat we deze zomer samen naar het GROTE SGC CIRCUS gaan.
Pak jullie beste circus outfits al maar in want het thema van dit jaar is circus.

Ondanks het onvolledige scoutsjaar gaan we er dit kamp zeker en vast een lap op geven om dit jaar nog goed af te sluiten.
Wij hopen jullie allemaal te zien in onze circustent op kamp.

Groetjes en tot snel,

Jullie liefste leiding
xxx


Jongverkenners

HET CIRCUS

Dag jongetjes, snotapen en beginnende pubers

Het is dan wel een flinke tijd geleden. We hopen dat deze ‘eenzame tijden’ jullie niet te hard geraakt hebben. We hebben niet enkel onze leuke zondagen moeten missen. We zijn namelijk ook nog eens niet op weekend kunnen gaan. Hier hadden we jullie veel scoutsvaardigheden willen leren. En tenslotte is het befaamde Houten Kop-Weekend niet kunnen doorgaan.

Maar genoeg getreurd! Ja we hebben schade opgelopen door het missen van activiteiten gevuld met veel plezier. Tijd om in te grijpen!

Het was wel even stressen maar we mogen op kamp!
Scoutskamp zal anders zijn dan de vorige jaren. De meeste van jullie gaan voor een kortere periode op kamp in vergelijking met vorige jaren (van 10 dagen naar 8 dagen). Op zondag 2 augustus begint jullie kamp. LET OP in tegenstelling tot de jongste leden moeten jullie zelf worden afgezet op het kampterrein. Verdere informatie hierover vinden jullie in het editoriaal. Kamp duurt tot zondag 9 augustus dan worden jullie ook door ouders opgehaald op de kampweide.

Het kampthema is Circus. Het zou leuk zijn moesten jullie enkele circusattributen meenemen op kamp.
Zoals altijd gaan wij het kamp inkleden binnen de normen van dit thema. Zorg dat je kun jongleren, op een eenwieler fietsen, op een touw lopen… het maakt niet uit. Creatief zijn is de boodschap!

Verder zal er op kamp geen hike of 16-uren overnachting kunnen plaatsvinden wegens corona. Ook de totemopdrachten gaan iets anders zijn dan gebruikelijk.
Hier is creatief zijn met de mogelijkheden de taak van de leiding uiteraard.

Verder hebben we een lijstje gemaakt waar jullie zeker aan moeten denken!

Neem zeker mee: Een zonnehoedje of petje! Voldoende kleren (rekening houden met het weer), uniform, toiletgerief, BIOLOGISCH AFBREEKBARE ZEEP, veldbed (eventueel een matje erbij), slaapzaak, rugzak is voldoende voor dagtocht (OPM een hike-rugzak is wel handig als bagage).

Een zakmes kan handig zijn tijdens het sjorren. Een gsm of muziekbox zijn niet welkom op ons stukje natuur, jullie overleven wel een week zonder!

Voor de rest zullen jullie wel jullie plan kunnen trekken hiermee, na al jullie ervaring bij de scouts.

Wees zeker niet bang om ons te contacteren moesten jullie nog enkele vragen hebben over kamp.
Voor de jongverkenner-knapen zijn we altijd te bereiken via Whatsapp. Natuurlijk mogen ouders die met vragen zitten ons ook altijd contacteren. Onze gegevens (e-mailadres en GSM-nummer) staan op onze scouts website onder de groep ‘leiding’.

Verder wensen wij leiding onze leden een gezonde en heel leuke zomer toe en het zelfde natuurlijk voor de ouders!

En we zien jullie graag terug op kamp.

Vriendelijke groeten

Jullie leiding

Ben, Gilles, Piet en Toon



Gidsen

Dag lieve gidsjes,

Het is echt al enige tijd geleden dat we elkaar nog gezien hebben, dus het gemis is groot!

Corona heeft jammer genoeg wat roet in het eten gegooid, maar leefweek was dan toch al een hele mooie “afsluiter” van het korte gidsenjaar.

Er is ook positief nieuws, we mogen op kamp! Voor diegenen die de facebookpagina van de scouts niet hebben gevolgd, even een update:

Jullie, gidsen, vertrekken zondag 2/08 en komen zondag 9/08 terug. We mogen bubbels van 50 personen vormen, dat wordt dus oftewel een bubbel vormen met de verkenners, oftewel een bubbel met jonggidsen. Als er te veel inschrijvingen zijn, maken we een bubbel met enkel onze gidsen. In welke bubbel we ons ook bevinden, het belooft heel leuk te worden. Het kamp gaat er misschien wat anders uitzien dit jaar, maar dat maakt het dan ook weer meteen onvergetelijk 😉

Meer info volgt gedurende juli, geniet nu maar van jullie vakantie voor degene die examens gehad hebben (met papieren aan de muur kan ik dat ook he) én degene die geen examens hebben gehad!!

We hopen dat jullie sowieso meekomen en dan wordt dat toch een knaller van een week en het hoogepunt van uw zomer.

Greetz van jullie allerliefste gidsenleiding,

Laura, Silje, Maud, Maxine en Kaat

<3333333

Verkenners

Joepie kamp! thema is circus x


Jins

Maandenlang hebben de leden, leiding en oudleiding van scouts Genk centrum het ergste gevreesd: geen scoutskamp in de zomer van 2020. De eerste twee weken van augustus zouden een regelrechte nachtmerrie zijn, vanuit ons kot. Stel je het voor: al die warme zomerdagen die je niet al huppelend op de kampweide kunt beleven. De ijskoude beek die je moet inwisselen voor ‘een lekkere warme douche’ en de zware regenbuien waarbij je niet in je tent kunt schuilen terwijl je snoepjes eet met je vrienden, maar waarbij je droog, eentonig binnen zit in je huis. Deze gedachten alleen doen mij al zwaar huiveren.

Gelukkig heeft onze regering deze tragedie al snel weggewoven. We gaan namelijk wel op scoutskamp, en wel allemaal samen! Weliswaar gaat dit kamp niet verlopen zoals al zijn voorgangers, maar als fiere scout zijn we allemaal in staat om een aantal opofferingen te doen. Zo zullen onze sterke leiders dit jaar geen mast bouwen in het midden van het kampterrein, en zal er ‘s ochtends ook nooit een ochtendformatie plaatsvinden. De jonggivers en givers zullen helaas niet met hun hikerugzakken de bossen van Wallonië trotseren en de leden gaan hun jongere broertjes en zusjes niet kunnen bezoeken op hun takterrein. Elke groep zal namelijk gereduceerd worden tot een bubbel, en zoals jullie wel weten is het doel hiervan dat ze onderling niet gemengd worden. Jammer maar helaas. Wij zijn alvast wel super trots op onze leidingsploeg dat ze ondanks al deze dingen een kamp in elkaar steken, minstens even leuk als alle andere!

Dat het kamp zal verlopen in bubbels, heeft niet alleen nadelen. Zo zullen de gidsen bijvoorbeeld geen last hebben van de onnozele verkenners, die -aandachtzoekers die ze zijn- alle piketten van de meisjestenten uit de grond rukken. De verkenners moeten op hun beurt niet kampen met de bedreiging elk moment aangevallen te worden door dappere jongverkenners. Karren, tonnekes en bijlen zullen bij de opbouw van je takterrein niet voortdurend gestolen worden door leden van andere groepen, waardoor je in alle rust kunt werken. Corona heeft ervoor gezorgd dat veel situaties anders verlopen, maar de eindeloze oorlog tussen tijgerwouters en berewouters zal hoogstwaarschijnlijk niet gestild worden. Als deze twee vurige kampen één bubbel delen, kunnen ze strijdlustig verder vechten met elkaar. 

Zelfs al wordt het scoutskamp deze zomer een tikkeltje anders, wij gaan er een fantastische tijd van maken. Het rumoerige weer in België, buikgriepen, wespennesten, muggenplagen en extreme droogte hebben vroeger namelijk vaak voor tegenslagen gezorgd, maar daardoor was scoutskamp nooit minder leuk. Kamp is kamp, corona-proof of niet. Wij hebben de laatste maanden lang genoeg in ons kot gezeten, dus begin maar alvast af te tellen naar begin augustus! 

Tot dan!

Scouts Genk centrum

Deel dit met andere scouts
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email